ljudövningar i 

medkänsla / compassion

 

Förberedelse

Du kan prova att göra övningarna som finns längre ner på sidan utan att ha förberett dig på något vis. Testa dig i så fall fram på ett nyfiket sätt. Men för att få mest ut av övningarna rekommenderar jag dig att ta till dig information om deras syfte, funktion och sätt att utföra dem på. Sådan information kan du skaffa dig på lite olika vis:

Om du provar att göra övningarna utan förberedelse så kan det hända att du inte upplever så mycket eller att du upplever ett obehag. Då är det bra att vända dig till någon av källorna ovan för att förstå vad det är för hinder som kommer i vägen. Lycka till!

få guidning till övningarna i onlinekursen

 

Coachande samtal

Från hösten 2020 erbjuder jag coachande samtal för dig som tränar compassion/meditation/mindfulness på egen hand. Du kan komma vid ett enskilt tillfälle eller max 4 ggr. Detta är alltså ingen terapi utan stöd och vägledning i egen praktik. Även online.

Pris: 60 min 1300 kr. Paketpris: 4 ggr 4800 kr.


ljudövningarna

Styr din uppmärksamhet (6.35 min)
Bli medveten om dig själv (10.42 min)
Lugnande andning (8.09 min)
Längre variant av lugnande andning (15.22 min)
För dig som gjort grundövningen och vill få en längre stund att stanna med din andning.
Landa i kroppen (6.41 min)
En trygg plats (8.58 min)
Längre variant av trygg plats (19.20 min)
För dig som gjort grundövningen och vill få en längre stund att stanna på din trygga plats.
Ditt medkännande själv (13.37 min)
Att ta emot medkänsla (7.25 min)
Din medkännande mentor (8.10 min)
Möta obehag i kroppen (7.50 min)
Bli medveten om kroppen (6.49 min)
Medkänsla för en annan människa (7.01 min)
Medkänsla för en svår person (5.48 min)
Klimatmeditation (9.10 min)
Forskning på meditation har visat att människor som mediterar runt medkänsla med andra har en ökad tendens
att agera hjälpsamt i verkliga livet. Jag har därför skapat en meditation som du kan använda för att öka ditt
känslomässiga engagemang i klimatkrisen.

guidade övningar på youtube

För introduktion till övningarna på youtube och andra övningar och inspiration följ psykolog_sofiaviotti på instagram.


Fler övningar i mindfulness och
 avslappning

För ett tag sedan spelade jag in ljudövningar till boken "Mer liv, mindre oro". Det är 11 övningar i avslappning och mindfulness. Du hittar dem här:

Äldre varianter av compassionövningarna

Lugnande andning och träning av uppmärksamhet
Det här är en övning för att både träna in en lugnande andningsrytm, men också för att träna upp din
förmåga att styra din uppmärksamhet.

En compassionövning
för morgonen
Mindfulnessövning - medvetenhet om tankar, känslor, kroppen och beteendeimpulser

Compassion strömmar in

Compassion strömmar ut

Tillåta obehag

Compassion-självet

Compassion-självet i kroppen

Trygg plats

infotext om cft

Jag har tagit fram en 12-sidig text som introducerar CFT. Den kan läsas av vem som helst, men passar även om du som terapeut
vill ge ut info till klienter. Den beskriver kortfattat teorin bakom CFT och hur vi arbetar med tankar, känslor, beteenden och
visualiseringsövningar. Texten får du kopiera och sprida, men nämn källan.
Nu uppdaterad variant från februari 2017:
 Info om CFT.pdf  191 KB